COVID-19: Tarcza antykryzysowa - rozwiązania dla NGO

Tarcza to pakiet rozwiązań przygotowanych przez rząd, który ma ochronić polskie państwo i obywateli przed kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa. Jakie zawiera rozwiązania dla organizacji pozarządowych na rzecz wsparcia w realizacji ich celów statutowych?

1. Dofinansowanie kosztów wynagrodzeń pracowników NGO


Organizacje mogą skorzystać z dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników w przypadku spadku przychodów z działalności statutowej w następstwie wystąpienia COVID-19.


Organizacja pozarządowa i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego składa do PUP wniosek dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, w przypadku spadku przychodów z działalności statutowej w następstwie wystąpienia COVID-19.


Kiedy można skorzystać?
Z dofinansowania można skorzystać przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące, w przypadku spadku przychodów z działalności statutowej w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. Jest obowiązek utrzymania w zatrudnieniu pracowników przez okres dofinansowania oraz okres równy temu okresowi, po zakończeniu dofinansowania.


Kto może skorzystać?
Organizacje pozarządowe prowadzące działalność pożytku publicznego.


Co trzeba przygotować?
We wniosku o dofinansowanie organizacja pozarządowa oświadcza o:
- wystąpieniu spadku przychodów z działalności statutowej w wysokości, o której mowa w ust. 4, w związku z zaistnieniem okoliczności, o których mowa w ust. 1;
- niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do trzeciego kwartału 2019 r.;
- zatrudnianiu pracowników objętych wnioskiem;
- wysokości wynagrodzenia każdego z pracowników objętych wnioskiem i należnych od tego wynagrodzenia składek na ubezpieczenia społeczne;
- numerze rachunku bankowego albo numerze rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej właściwego dla prowadzonej działalności statutowej.


Gdzie złożyć dokumenty?
W Powiatowym Urzędzie Pracy.


Ile to kosztuje?
Skorzystanie z dofinansowania nie wiąże się z dodatkowymi kosztami.


Jakie są korzyści?
Można skorzystać z dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników w przypadku spadku przychodów z działalności statutowej w następstwie wystąpienia COVID-19.

 


2. Zwolnienie organizacji pozarządowych z nieopłaconych składek


Zwolnienie z obowiązku opłacenia nieopłaconych należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych, należnych za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r. dla organizacji pozarządowych zatrudniających poniżej 10 osób.


Kiedy można skorzystać?
Warunkiem jest zatrudnianie w organizacji pozarządowej mniej niż 10 pracowników oraz złożenie kompletnego wniosku w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) do dnia 30 czerwca 2020 r.


Kto może skorzystać?
Organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (np. kościelne osoby prawne, kluby sportowe, spółki non profit).


Co trzeba przygotować?
Wniosek o zwolnienie z opłacania składek zawiera: 
1. dane płatnika składek:
- imię i nazwisko, nazwę skróconą,
- numer NIP i REGON, a jeżeli płatnikowi składek nie nadano tych numerów lub jednego z nich – numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego albo paszportu,
- adres do korespondencji;
2. oświadczenie płatnika składek, potwierdzające uzyskanie, w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek o zwolnienie z opłacania składek przychodu z działalności nie wyższego niż 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r.;
3. inne informacje niezbędne do umorzenia składek;
4. podpis wnioskodawcy.


Gdzie złożyć dokumenty?
Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).

 


3. Korzystniejsze warunki finansowania dla podmiotów sektora ekonomii społecznej


Podmioty ekonomii społecznej mogą skorzystać z nowych warunków pożyczek:

  • wydłużenie karencji w spłacie kapitału na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy (dla nowych pożyczek oraz już udzielonych, w których nie rozpoczęła się jeszcze spłata kapitału),
  • maksymalnie 6-miesięczne wakacje kredytowe (możliwość zawieszenia spłaty rat kapitałowych lub kapitałowo-odsetkowych - do uzgodnienia pomiędzy pośrednikiem i PES),
  • dwukrotne obniżenie oprocentowania na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy* (dla nowych pożyczek oraz już udzielonych)**

*po upływie 12 miesięcy, dla wszystkich pożyczek oprocentowanie ustalane jest wg  dotychczasowych zasad, tj. przed  uwzględnieniem  zmian;
** w stosunku do pożyczek udzielonych obniżenie oprocentowania odnosi się do stopy  redyskonta weksli, obowiązującej w dniu  zawarcia umowy pożyczki.
W przypadku trudnej sytuacji finansowej PES, związanej z COVID-19, pośrednik finansowy może obniżyć oprocentowanie do 0% na  okres nie dłuższy niż 12 miesięcy,

  • wydłużenie okresu utworzenia miejsca pracy maksymalnie do 12 miesięcy (dodatkowo o 6 miesięcy - dla zawartych umów i nowych pożyczek zawieranych do 31.12.2020)
  • wydłużenie okresu spłaty pożyczek o maksymalnie 12 miesięcy (dla Pożyczki na start i Pożyczki Rozwojowej).

Zmiany warunków dla zawartych umów będą mogły nastąpić po złożeniu wniosku przez pożyczkobiorcę. Warunki spłaty mogą zostać zmienione, po wiarygodnym uzasadnieniu przez pożyczkobiorcę, że sytuacja związana z COVID-19 spowodowała problemy płynnościowe w czasie spłaty pożyczki lub generuje ryzyko wystąpienia takich problemów w przyszłości, a także od oceny sytuacji przez pośrednika.


Gdzie złożyć dokumenty?
Województwa: wielkopolskie, dolnośląskie, opolskie, lubuskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, mazowieckie, pomorskie, warmińsko–mazurskie, zachodniopomorskie, małopolskie, śląskie, świętokrzyskie
Towarzystwo Inwestycji Społeczno-Ekonomicznych TISE SA,
www.tise.pl
tel. 22 636 07 40 
e-mail:tise@tise.pl


Województwa: lubelskie, podkarpackie, podlaskie 
Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości w Suwałkach
www.pozyczkipes.frp.pl
tel. 87 565 14 11, 519 437 643 
e-mail: bw@frp.pl


Ile to kosztuje?
Pożyczkobiorcy nie są obciążani kosztem prowizji i opłat związanych z udzieleniem pożyczki. 
Preferencyjne oprocentowanie: 0,5 stopy redyskonta weksli NBP dla pożyczki na start (w przypadku utworzenia nowego miejsca pracy) / stopa redyskonta weksli NBP dla pożyczki na rozwój (w przypadku gdy każde 100 000 zł zaciągniętej pożyczki przyczynia się do utworzenia jednego nowego miejsca pracy).

 


4. Należności ZUS - można zapłacić później lub rozłożyć na raty


Jeśli organizacja prowadzi działalność gospodarczą, może złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek. Jeśli wniosek zostanie złożony w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu, wówczas opłata prolongacyjna nie zostanie naliczona od należności za okres od 1 stycznia 2020 r.


Kiedy można skorzystać?
Ulga dotyczy składek od stycznia 2020 r., nie możesz zatem wnioskować o ulgę dotyczącą składek za 2019 r. 
Wniosek zostanie złożony w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu.


Kto może skorzystać?
Podmiot musi być płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. Nie ma znaczenia, od kiedy prowadzi działalność. Nie ma też znaczenia wielkość przedsiębiorstwa.


Co trzeba przygotować?
Wniosek RDU.


Gdzie złożyć dokumenty?
Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Wnioski o ulgę mogą być złożone:
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS,
- za pośrednictwem poczty,
- osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).


Ile to kosztuje?
Składający wniosek nie ponosi żadnych kosztów związanych z ulgą jeśli wniosek złożony zostanie  przed terminem płatności składek. Po okresie obowiązywania ulgi wnioskodawca nie poniesie dodatkowych kosztów tego wsparcia.


Dodatkowe informacje:
Informacje dodatkowe można uzyskać:
- w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00-15.00 pod numerami telefonów: 22 290 87 02 lub 22 290 87 03,
- w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00-18.00 pod numerem ogólnopolskiej infolinii: 22 560 16 00 – wybierz „0" (połączysz się z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS, następnie wybierz temat rozmowy „7", czyli wsparcie dla przedsiębiorców).

 


5. Brak opłat za przesunięcie płatności podatku


Nie zostaną naliczone opłaty prolongacyjnej w przypadku złożenia wniosku o odroczenie lub rozłożenie na raty podatków, stanowiących dochód budżetu państwa.
Organizacja uzyska zwolnienie z opłaty prolongacyjnej w decyzjach o odroczeniu lub płatności w ratach podatku i zaległości podatkowych.


Kiedy można skorzystać?
Wniosek podatnika uzasadniony ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, a w przypadku podatnika prowadzącego działalność gospodarczą udzielenie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych:
- które nie stanowią pomocy publicznej,
- które stanowią pomoc de minimis - w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis, 
- które stanowią pomoc publiczną: a) udzielaną w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia.


Kto może skorzystać?
Płatnicy, podmioty prowadzące działalność gospodarczą (jednoosobowa działalność, mikroprzedsiębiorca, mały, średni, duży przedsiębiorca) oraz osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.


Co trzeba przygotować?

  • Wniosek o rozłożenie na raty/odroczenie zapłaty podatku, zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.
  • Pełnomocnictwo szczególne PPS-1, jeżeli nie zostało ustanowione pełnomocnictwo ogólne PPO-1.
  • Dowód zapłaty opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (w przypadku ustanowienia pełnomocnika szczególnego należy uiścić opłatę skarbową – w wysokości 17 zł - nie płaci się opłaty skarbowej gdy pełnomocnikiem są mąż, żona, wstępni, zstępni: w przypadku ustanowienia pełnomocnika ogólnego PPO-1 opłaty skarbowej nie ma).
  •  

Gdzie złożyć dokumenty?
Do organu podatkowego, który na podstawie odrębnych przepisów jest właściwy do ustalania lub określania zobowiązań z tytułu danego podatku (np. w przypadku PIT do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania).
Termin złożenia wniosku: wniosek należy złożyć w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19 albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu.

 


6. Brak konsekwencji związanych z opóźnieniem w składaniu deklaracji podatkowej za 2019 r.


Jeśli podmiot naruszył przepisy podatkowe, teraz może wyrazić "skruchę" w formie elektronicznej bez odwiedzania urzędu.


Jeśli organizacja nie zdąży złożyć zeznania o wysokości osiągniętego dochodu za 2019 r. do końca kwietnia br., to  nie musi składać czynnego żalu i nie poniesie odpowiedzialności karno-skarbowej z tego tytułu. Należy jednak pamiętać, że zeznanie musi być złożone do dnia 31 maja 2020 r.


Kiedy można skorzystać?
Złożenie zeznania PIT za 2019 r. oraz wpłacenie należnego podatku dochodowego od osób fizycznych nie później niż w terminie do dnia 31 maja 2020 r.


Kto może skorzystać?
Każdy kto płaci i rozlicza podatek PIT.


Co trzeba przygotować?
Zeznanie PIT za 2019 r.


Gdzie złożyć dokumenty?
Właściwy miejscowo Urząd Skarbowy.

 


7. Brak opłat abonamentu i opłat audiowizualnych


W trakcie obowiązywania ustawy lub w terminie w niej wskazanym nie ma obowiązku płacenia abonamentu oraz opłat audiowizualnych.


Jeśli podmiot spełnia kryteria określone w ustawie, jest zwolniony z obowiązku ponoszenia opłat audiowizualnych i abonamentowych. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy w prowadzonej działalności korzystają z utworów lub przedmiotów praw pokrewnych. Korzystanie to wiąże się z obowiązkiem ponoszenia tych opłat, w tym z obowiązku uiszczania opłat abonamentowych za każdy radioodbiornik czy telewizor w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej.


Kiedy można skorzystać?
Jeśli organizacja spełnia kryteria, jest zwolniona na mocy ustawy: nie ma żadnych dodatkowych warunków i nie musisz składać wniosku.


Kto może skorzystać?
Usługodawcy, którzy w prowadzonej działalności korzystają z utworów lub przedmiotów praw pokrewnych oraz uiszczają abonament za radioodbiornik lub telewizor (np. usługodawcy z branży gastronomicznej, hotelarskiej czy fryzjerskiej).

 


8. Elektroniczny czynny żal


Jeśli organizacja naruszyła przepisy podatkowe, teraz może wyrazić „skruchę" w formie elektronicznej, bez odwiedzania urzędu.


Czynny żal to instytucja uregulowana w art. 16 ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2020 poz. 19) umożliwiająca odstąpienie od ukarania wobec sprawców, którzy wyrazili „skruchę” z powodu popełnienia czynu zabronionego i dopełnili ciążących na nich obowiązków.
Teraz możesz załatwić sprawę za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, w tym skrzynki e-PUAP właściwego urzędu skarbowego lub portalu podatkowego (Rekomenduje się korzystanie ze skrzynki ePUAP i składanie czynnego żalu na wzorze pisma ogólnego, do czasu uruchomienia funkcjonalności na portalu podatkowym).
Zawiadomienie jest bezskuteczne, jeżeli zostało złożone w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony (warunki skuteczności czynnego żalu nie uległy zmianie).

 

Źródło

COVID-19: Tarcza antykryzysowa - rozwiązania dla NGO